موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

نماینده ایران در اجلاسیه شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در کامرون خواستار اقدام قاطع جامعه بین‌المللی و این سازمان در توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی شد و پاسخگو کردن این رژیم شد.

تأکید ایران بر اقدام قاطع جامعه جهانی و سازمان همکاری اسلامی برای توقف جنایت رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز رسانه وزارت امور خارجه پنجاهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی روزهای هشتم و نهم شهریور جاری در یائونده پایتخت جمهوری کامرون برگزار شد. موضوع اصلی نشست «توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتباطات بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی» تعیین شده بود.در این نشست هیأتی به سرپرستی اسدالله اشراق جهرمی مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه از طرف جمهوری اسلامی ایران شرکت و سخنرانی کرد.

اشراق جهرمی در ابتدای سخنرانی خود در این نشست ضمن ابراز نگرانی عمیق و محکومیت شدید تجاوزات و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در باریکه غزه در طول یازده ماه گذشته و به ویژه اقدام تروریستی اخیر این رژیم در ترور شهید اسماعیل هنیه، خواستار اقدام قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان همکاری اسلامی در توقف فوری اقدامات این رژیم به عنوان مصداق بارز جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی شد و بر ضرورت پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی در قبال جنایات ارتکابی تأکید کرد. نماینده ایران همچنین با اشاره به لزوم توجه به ریشه‌های ناامنی و بحران آفرینی در منطقه غرب آسیا عنوان کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی مانع اصلی دستیابی جهان اسلام و کشورهای منطقه به ثبات و توسعه پایدار است و اقدامات و سیاست‌های بی ثبات کننده این رژیم مانعی اساسی برای همکاری بین کشورهای اسلامی و ایجاد همگرایی اقتصادی منطقه‌ای بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به شمار می‌رود.

مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود دیدگاه و سیاست‌های دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همگرایی و افزایش همکاری‌های منطقه ای و ارتباط با همسایگان را تبیین و با اشاره به موقعیت ژئوپلتیکی ایران در کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله ظرفیت عظیم بنادر تجاری ایران در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین شبکه گسترده ریلی، ظرفیت بالای ترانزیتی ایران برای اتصال کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را تشریح کرد. وی همچنین ضمن تقبیح تحریم‌های اقتصادی و به‌ویژه اقدامات زورمدارانه یکجانبه که در مغایرت با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بر تعدادی از کشورهای در حال توسعه تحمیل شده و می بایست از سوی همه کشورها مردود شمرده شود، تحریم‌ها را مخل ثبات اقتصادی و مانعی اساسی برای توسعه و دسترسی به منابع و فناوری دانست. نماینده ایران در خاتمه بر تعهد خلل ناپذیر جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و پیشرفت جمعی کشورهای عضو تأکید و آمادگی ایران برای همکاری با سایر کشورهای اسلامی به منظور پیشبرد اصول و اهداف مشترک را اعلام کرد.

محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق

در این نشست بیش از یکصد قطعنامه سازمان همکاری اسلامی در زمینه موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و مالی به تصویب شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی رسید که دو قطعنامه محکومیت حملات تروریستی رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق و تقویت همکاری‌های چندجانبه کشورهای اسلامی در جغرافیای این سازمان که توسط ایران پیشنهاد شده‌ بود نیز از جمله مصوبات این نشست به شمار می‌رود. همچنین به پیشنهاد ایران موضوع حمایت قاطعانه از مفاد سند مصوب نشست فوق‌العاده اخیر کمیته اجرایی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که بنا به درخواست ایران اخیراً در جده برگزار شد، از جمله محکومیت ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و نخست‌وزیر اسبق فلسطین در بیانیه پایانی نشست وزیران امور خارجه گنجانده شد. هیأت نمایندگی ایران همچنین، موارد متعددی از پیشنهادات و اصلاحات را در پیش نویس بیانیه پایانی مطرح کرد که همه آنها با اجماع به تصویب رسید. پنجاهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی عصر دیروز (جمعه نهم شهریور ماه ۱۴۰۳) به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.